برای دسترسی به فایل PDF بیانیه پایانی یازدهمین کنفرانس ملی سامانه های سطوح آبگیر باران ایران اینجا کلیک نمایید.

 

 

باسمه تعالی

 

قطعنامه یازدهمین همایش ملی سامانه­ های سطوح آبگیر باران

 

یازدهمین همایش ملی سامانه­ های سطوح آبگیر باران با موضوع "استحصال آب باران، مدیریت رواناب شهری و آب سبز" با همت دانشگاه بجنورد و انجمن علمی سیستم­ های سطوح آبگیر باران ایران در مورخ 15 و 16 اسفند 1401 با حضور بیش از 150 نفر از استادان، اندیشمندان، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه بجنورد برگزار شد. بر اساس جلسات هم‌اندیشی، نتایج حاصل از مقالات ارائه شده و بحث و تبادل نظرهای تخصصی، مواردی جهت توسعه هر چه بیشتر روش­ های استحصال آب در سطح کشور پیشنهاد شد که در قالب بندهای این قطعنامه به شرح زیر ارائه می­شود:

 

1)       تعیین ظرفیت کشور در زمینه استحصال و بهره ­وری از نزولات آسمانی و تعیین ارزش اقتصادی آن، ارتقاء استانداردها، فرهنگ سازی و ترویج استحصال آب باران از مواردی هستند که باید توسط دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و دستگاه های اجرایی مورد اهتمام قرار گیرند.

 

2)       استحصال آب در حوزه های آبخیز شهری بصورت غیر متمرکز و غیر سازه ای مبتنی بر اصول توسعه پایدار شهری و با تأکیر بر روش های توسعه کم اثر مد نظر قرار گیرد و بجای پروژه های غیر پایدار و پر هزینه، از پتانسیل های موجود در حوزه های آبخیز شهری استفاده گردد.

 

3)       تبخیر بخش قابل توجهی از آب ناشی از بارش در ایران (بیش از 70 درصد آب بارش ها) به ویژه با توجه به موضوع تغییر اقلیم و گرمایش جهانی یک معضل جدی است که بایستی تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود و در این خصوص سامانه های سطوح آبگیر جهت مدیریت آب سبز و استحصال آب باران قبل از تبخیر شدن آن می تواند بخشی از این آب را از تبخیر شدن نجات داده و وارد چرخه تولید نماید که می تواند تا حد زیادی فشار بر منابع آب زیرزمینی را که به شدت در حال افت و تخریب است کاهش دهد.

 

4)       حاضران بر ضرورت مطالعات جامع، تهیه ضوابط و معیارهای مناسب و شیوه­ نامه­ های کاربردی مربوط به جمع­ آوری آب باران در مناطق مختلف جغرافیایی ایران به منظور تبیین میزان کارایی روش‌های سنتی و نوین در شرایط مختلف جهت تدقیق نتایج عملکرد آنها از ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تاکید کردند.

 

5)       توجه به ساختارهای سنتی و دانش بومی استحصال آب باران در بخش های مختلف ایران یک ضرورت است. در این خصوص لازم است که این دانش مورد شناسایی، بازبینی و بهینه سازی و نیز ترویج و توسعه در کتب درسی رشته های مربوطه قرار گیرد. همچنین لازم است در این خصوص دستورالعمل ها و استانداردهای طراحی و توسعه مد نظر قرار گیرد و کارشناسان خبره ترویج در بخش های اجرایی سازمان های زیربط به امر مهم آموزش و ترویج این علوم بپردازند.

 

6)       تلفیق روش های به زراعی و به باغی همراه با روش های استحصال آب باران در مدیریت بهینه آب سبز در زراعت و باغداری دیم مورد تأکید و مد نظر قرار گیرد.

 

7)       انجمن علمی سیستم­ های سطوح آبگیر باران ایران آمادگی دارد که تجربیات خود در زمینه سامانه ­های سنتی و نوین استحصال آب باران و روش های تلفیقی در مدیریت بهینه آب سبز را با مشارکت دانشگاه ها، مؤسسات پژوهشی و مراکز تحقیقاتی با هدف توانمندسازی هر چه بیشتر کارشناسان و بهره ­برداران در اختیار قرار دهد.

 

8)       بر ادامه برگزاری سالانه همایش‌های مرتبط با استحصال آب باران با حمایت جدی و همه جانبه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط، متولی و مصرف کننده آب، به منظور همفکری، تبادل نظر، مستندسازی و اشاعه روش‌های بهینه استفاده از آب باران تأکید گردید.

 

 

شرکت­ کنندگان در یازدهمین همایش ملی سامانه­ های سطوح آبگیر باران

شانزدهم اسفند ماه هزار و چهارصد و یک

بجنورد